Karinio laivo „Prezidentas Smetona“ pėdsakai Šventojoje

Palangos tiltas, 2025-09-20
Peržiūrėta
407
Spausdinti straipsnį
Bendrinti per Linkedin
Bendrinti per Facebook

Karo laivo „Prezidentas Smetona“ kapitonas Povilas Labanauskas laivo denyje vadovauja jūrininkams.  1939–1940 m. Lietuvos jūrų muziejaus rinkinys
Karo laivo „Prezidentas Smetona“ kapitonas Povilas Labanauskas laivo denyje vadovauja jūrininkams. 1939–1940 m. Lietuvos jūrų muziejaus rinkinys

Minėdami Lietuvos karinio laivyno įkūrimo 90-metį, prisiminkime pirmojo mokomojo karo laivo „Prezidentas Smetona“ 1939–1940 m. buvimą Šventosios uoste ir čia jo paliktus pėdsakus. 1935 m. rugpjūčio 1 d. kariuomenės vado pulkininko Stasio Raštikio (1896–1985) įsakymu buvo įsteigtas Lietuvos karinis laivynas, kurio pirmuoju laivu tapo „Prezidentas Smetona“.

1927 m. liepos mėn. už 289 tūkst. litų Vokietijoje nupirktas buvęs minų gaudytojas buvo pastatytas 1917 m., jo vandens talpa 525 t, ilgis 60 m, dvi po 1 tūkst. AJ galingumo garo mašinos buvo kūrenamos akmens anglimi, kuro atsargos 120 t. Didžiausias išvystomas greitis siekė 17 jūrmylių per valandą, laivo grimzlė iki 2,5 m, įgulą sudarė apie 70 jūreivių. Po remonto ir išbandymų laivas buvo perduotas pakrančių apsaugai, ne kartą dalyvavo pavojingose Lietuvos teritorinius vandenis pamėgusių kontrabandininkų sulaikymo operacijose. Dėl brangaus išlaikymo ir jo garo mašinų leidžiamų juodų dūmų ir garso, kas leisdavo kontrabandininkams iš toli jūroje pastebėti ar išgirsti laivą ir pabėgti, 1932 m. pasienio policijai įsigijus naujus modernius katerius, jis buvo perkeltas į rezervą. Po atliktų remonto darbų 1935 m. spalio 26 d. laivo bandomasis reisas į jūrą tapo istoriniu, nes ant jo stiebo pirmą kartą buvo iškelta Lietuvos karinio laivyno vėliava. Jos pagrindu buvo paimta tautinė vėliava, kurios viduryje raudonas skydas su aukso spalvos Vyčio kryžiumi. Laivo vadu buvo paskirtas majoras Antanas Kaškelis (1879–1944), iki tol buvęs ir jo vadas (1927–1932), ir jo prižiūrėtojas (1932–1935). Patyręs, dar carinės Rusijos laivyne tarnavęs ir ten patirties įgijęs, savo vešlia barzda išsiskyręs jūrininkas, buvo visų gerbiamas ir vertinamas.

1936–1938 m. laivas „Prezidentas Smetona“, ginkluotas 20 mm 2 automatiniais pabūklais „Oerlikon“, 2 sunkiaisiais ir 2 lengvaisiais kulkosvaidžiais kasmet po 10–12 kartų išplaukdavo į jūrą, dalyvaudavo pratybose šaudant į judančius antžeminius taikinius, kuriuos ore vilkdavo kariniai lėktuvai, atlikdavo kitas mokomąsias užduotis, ruošė atsargas jūrininkų, tarp kurių buvo ir pajūrio gyventojų, rezervą. Laivas buvo labai populiarus visoje šalyje, vasaromis jį aplankydavo tūkstančiai lankytojų iš visų šalies kampelių, jis buvo pats svarbiausias Lietuvos jūrinės valstybės simbolis. Laivo įgula ir pati stengėsi prisistatyti visuomenei. 1937 m. gegužės 22–23 d. švenčiant kariuomenės ir visuomenės suartėjimo šventę, Kauno gatvėmis pražygiavo karo laivyno jūreivių būrys. Jie visur buvo sutinkami ypač šiltai, į laivą nuolat atvykdavo ekskursijos, kurios susipažindavo su laivu, jūreivių gyvenimu, kai kurioms laivu pavykdavo išplaukti ir į jūrą, o vakarais laive prie krantinės vykdavęs jūreivių patikrinimo ceremonialas, po kurio jūreivių choras giedodavo šalies himną, į uostą sutraukdavo būrius klaipėdiečių ir svečių. Tarnauti šiame laive ir vilkėti jūreivio aprangą svajodavo ne vienas jaunuolis, bet ne visiems tai pasisekdavo. Laivas „Prezidentas Smetona“ buvo tapęs neatskiriama Klaipėdos gyvenimo dalimi, kuriai šalies visuomenė dovanodavo ne tik įvairias dovanas, bet ir ginklus. Laivas reprezentuodavo ir šalies ginkluotas pajėgas užsienio laivams apsilankant Klaipėdoje ar pačiam laivui plaukiant į užsienio uostus, jame ne kartą lankėsi ir šalies prezidentas Antanas Smetona.

1939 m. kovo 22 d. rytą, dar Lietuvai nacistinei Vokietijai neperdavus Klaipėdos krašto, dėl laivą apsupusių nacių SA organizacijos smogikų grėsmės, jam net ir nebaigus savo turto krovimo darbų, teko palikti uostą ir išplaukti Šventosios link. Kovo 23 d. rytą jau po Klaipėdos krašto perdavimo sutarties pasirašymo, juo pasekė ir mažieji pakrančių apsaugos laivai, uoste buvę prekybos laivyno laivai ir jachtos. Dėl smėliu užneštos Šventosios uosto įplaukos karinis laivas „Prezidentas Smetona“ buvo priverstas išmesti inkarą jūroje, kai prekybinius laivus priėmė Liepojos uostas. Nors po Klaipėdos krašto aneksijos Lietuvos prekybinio laivyno registracija buvo pakeista iš Klaipėdos į Šventąją, nė vienas jų šiame uoste nebuvo pasirodęs, nes, įvertinus Lietuvos investicijas į Klaipėdos uostą, jame Lietuvai buvo suteikta laisvoji ekonominė zona, kur galėjo švartuotis prekybinis laivynas. O vienintelis prekybinis laivas 1939 m. liepos 27 d. įplaukęs į Šventosios uostą buvo 500 t talpos olandų laivas „Reze Hauswert“, kuris, pasikrovęs 130 t ąžuolinių lentų, o Klaipėdos uoste pasikrovęs likusį krovinį, išplaukė į Anglijos Halo uostą.

Kovo 28 d. laivas „Prezidentas Smetona“ su 32 jūreivių įgula išplaukė į Liepojos uostą, kur turėjo būti atliktas eilinis remontas ir įrengti bėgiai jūrų minoms leisti. Balandžio 13 d. sugrįžęs iš Liepojos uosto, jis kurį laiką išmetęs inkarus stovėjo jūroje, bet dėl stiprių audrų dar kelis kartus plaukė į Liepojos uostą ir vėl grįžo atgal, kol liepos 6 d. laivas pagaliau galėjo įplaukti į Latvijos žemsiurbių iki 4m. pagilintą Šventosios uostą. Čia jį pasitiko didelis būrys vietinių gyventojų, svečių ir poilsiautojų, ir nuo to laiko iki pat sovietinės okupacijos jis tapo neatskiriama Šventosios uosto dalimi ir jo simboliu. Laivas iš pradžių buvo prišvartuotas prie krantinės priekiu į rytus, kas užfiksuota dailininko Jono Buračo (1898-1977) nuotraukose. Tokiam laivui saugiai prišvartuoti krantinėje buvo įbetonuoti specialūs plieniniai žiedai, išlikę ir iki šių dienų. Šventosios istorijos tyrinėtojo, Palangos miesto Garbės piliečio Mikelio Balčiaus (gim. 1948 m.) duomenimis, krantinėje daugiau negu 1 m gylio duobėje buvo išlietas 2x2 betoninis stačiakampis, kuriame buvo įtvirtinta 4 cm. storio nerūdijančio plieno kilpa su dviem užmautais 42 cm skersmens ir 4 cm storio nerūdijančio plieno žiedais, kurie ir šiandien išlikę beveik nepažeisti korozijos, tik nuo laiko kiek pakeitę spalvą. Prie jų buvo tvirtinamos laivo „Prezidentas Smetona“ priekio švartavimo virvės. 1939 m. rudenį nuo Šventosios upės žiočių iškasus kanalą į rytus ir taip ištiesinus pietinę upės kilpą, laivo stovėjimo vieta buvo perkelta giliau į uostą prie jo vakarinės krantinės. Po Klaipėdos krašto netekimo dalis jo gyventojų lietuvių atvyko gyventi į Šventąją, čia įsigijo žemės sklypus, statė namus. 1938–1940 m. Šventosios uosto ir miestelio plėtrai šalies valdžia skyrė daug dėmesio, žvejams buvo statomi žvejybos laivai (kuteriai), dviaukščiai gyvenamieji mūriniai namai, pastatyta nauja mokykla, kur vaikai buvo mokomi lietuvių ir latvių kalbomis. Žvejams gyvenamieji namai, žvejybos laivai ir priemonės buvo suteikiami išsimokėtinai keleriems metams. Uosto teritorijoje išaugo jachtklubo pastatas, taip pat žvejybos laivų statybos dirbtuvės, iš Darbėnų į Šventąją buvo nutiestas platusis geležinkelis.

Į Šventąją iš visos Lietuvos važiuodavo ekskursijos, čia vyko 1939 m. rugpjūčio 8–15 d. vykusios Jūrų savaitės iškilmės. Į šventę iš visos Lietuvos atvyko apie 10 tūkst. svečių, iš jų apie trečdalis įvairiais laivais buvo išplaukę į jūrą. Karinis laivas „Prezidentas Smetona“ buvo bene svarbiausia šventinės ceremonijos dalis, per ją laivo kapitonui A. Kaškeliui Lietuvos moterų atstovės ir jūrų skautai įteikė simbolinius ženklus, liudijančius, kad lietuvės moterys ir jūrų skautai visada pasiryžę stovėti pajūrio sargyboje. Šio laivo siluetas matomas ir daugumoje išlikusių to meto uosto nuotraukų. Ne viskas per laivo buvimą Šventojoje klostėsi sklandžiai, nes iškilo laivo įgulos apgyvendinimo, kitų materialinio aprūpinimo, jūreivių buities ir laisvalaikio problemų.

1939 m. gruodžio 1 d. laivo kapitonas A. Kaškelis dėl amžiaus buvo atleistas iš tarnybos karo laive, jo kapitonu paskyrus laivo karininką, užsienyje jūreivystės mokslus baigusį kapitoną leitenantą Povilą Labanauską (1909–1999). Po 1939–1940 m. vėjuotos žiemos, audroms sunešus į uostą daug smėlio, laivas į atvirą jūrą galėjo išplaukti tik pavasarį. Kai 1940 m. gegužės pabaigoje prie Šventosios uosto neiškėlę vėliavų buvo priartėję du sovietiniai kariniai laivai, „Prezidentas Smetona“ išplaukė į jūrą ir paragino laivus iškelti savo vėliavas. 1940 m. birželio 15 d. Sovietų Sąjungai okupavus Lietuvą, prasidėjo permainos ir laive.

Birželio 19 d. laivas buvo pervadintas „Prezidentu“, kai birželio 23 d. laivo pavadinimas buvo pakeistas – į „Pirmūno“. 1940 m. liepos 20 d. į laivą atvyko politinis vadovas ir tą pačią dieną Šventojoje buvusi sovietinė kariuomenė pareikalavo, kad įgula apleistų laivą. Supratę, kad laivas „Prezidentas Smetona“ galutinai atitenka okupantams, jo vadas P. Labanauskas kartu su laivo karininkais Vytautu Kuizinu ir Ričardu Naku su savimi pasiėmė laivo vėliavą, ir jiems burine jachta „Nijolė“ pavyko pasiekti Klaipėdą, taip išgelbėjant laivo vėliavą, o gal ir savo gyvybes. Tapęs Sovietų Sąjungos laivyno dalimi šis laivas 1945 m. nuskendo Baltijos jūroje per Vokietijos-SSSR karą, jo liekanos guli Suomių įlankos dugne, bet jis liko Lietuvos karinio laivyno istorijoje ir mūsų atmintyje. Vykdant Šventosios uosto krantinių rekonstrukcijos darbus, laivo buvimą šiame uoste liudijantys švartavimosi žiedai turi būti išsaugoti ateities kartoms, įtvirtinant juos naujoje krantinėje ar kitu būdu sukuriant senojo Šventosios uosto ir karinio laivo „Prezidentas Smetona“ buvimo jame atminimo vietą.

Romualdas BENIUŠIS

Jūsų komentaras:

Taip pat skaitykite

Minėdami Lietuvos karinio laivyno įkūrimo 90-metį, prisiminkime pirmojo mokomojo karo laivo „Prezidentas Smetona“ 1939–1940 m. buvimą Šventosios uoste ir čia jo paliktus pėdsakus. 


Po kartu nugyventų penkiolikos metų jie vienas kitam tarė „taip“. Rugpjūčio 1-osios popietę Palangoje Lietuvos krepšinio lygos prezidentas Remigijus Milašius (67 m.) vedė 23 metais jaunesnę verslininkę Brigitą Mišeikytę.


Skuodo, Klaipėdos, Šilutės, Šilalės, Tauragės rajonų savivaldybėse, Palangos ir Klaipėdos miestų prieigose vyks Lietuvos kariuomenės Krašto apsaugos savanorių pajėgų Žemaičių apygardos 3-iosios rinktinės karinės pratybos.


Palangos šiaurinėje dalyje, visai šalia populiaraus dviračių tako stūkso pušų šešėliuose skendinti kopa, kurią galima vadinti vienu mįslingiausių ir įdomiausių šio kurorto mitologinių bei archeologinių objektų.


Savivaldybių asociacijos prezidentas Mindaugas Sinkevičius teigia, kad šiuo metu, jei būtų poreikis, Lietuvoje būtų galima apgyvendinti virš 8 tūkst. iš Ukrainos nuo karo bėgančių asmenų. M. Sinkevičius akcentuoja, kad taip pat yra tariamasi dėl galimybės į šalį atvykusiems ukrainiečiams nedelsiant įsidarbinti.


Palangos meras Šarūnas Vaitkus trečiadienį, liepos 7 d., sulaukė ypatingų svečių – kurortą aplankė ne tik vėl aplankė šalies prezidentas Gitanas Nausėda, kuris dalyvavo Palangos atgavimo šimtmečio minėjimo renginiuose praėjusį savaitgalį, bet ir ypatingas svečias iš Ukrainos – šios šalies prezidentas Volodomyr Zelensky.


Išrinktas naujas Lietuvos kurortų asociacijos prezidentas

"Palangos tilto" informacija, 2019 05 19 | Rubrika: Miestas

Neringoje vykusio Lietuvos kurortų asociacijos (LKA) visuotiniame suvažiavime rotacijos būdu išrinktas naujas asociacijos prezidentas – juo dvejų metų kadencijai tapo Druskininkų meras Ričardas Malinauskas, pakeitęs kadenciją baigusį Neringos miesto merą Darių Jasaitį.


Įrenginėjamoje Tiškevičių alėjoje, tarp buvusio fontano ir Palangos kurhauzo, atliekant kasinėjimus archeologai atrado didelio susidomėjimo sulaukusių radinių – galimai buvusio dvaro pamatus, o šalia jų aptikti ir žmogaus palaikai, juvelyrikos dirbiniai, monetos su Vyčio ženklu. Manoma, kad šioje vietoje galėjo būti ir kapavietė, tik įkurta vėlesniu laikotarpiu nei...


Palangos viešbučių ir restoranų asociacijos (PVRA) prezidentas bei kavinės „Armėniški šašlykai“ direktorius Darius Miklovas po konflikto savivaldybėje su Viešosios tvarkos skyriaus vedėju Petru Keiniu per spaudą ieško „nukentėjusiųjų“ nuo savivaldybės tarnautojo, bet artimiausi D. Miklovo kaimynai J. Basanavičiaus gatvėje rėžia...


Statybų bendrovė „Statpala“ yra viena iš pagrindinių Palangos krepšinio klubo „Palanga“ rėmėjų. Šios bendrovės direktorius bei klubo „Palanga“ prezidentas Viktoras Jasinskas įsitikinęs, jog sėkmingesni visuomenės nariai yra morališkai įpareigoti padėti kitiems. „Remdamas sportą, ypač krepšinį, pirmiausia galvoju...


Palangos tiltas gyvai

Tiesioginę transliaciją pristato www.LIETUVOSkameros.lt

Renginių kalendorius